Sunday, July 22, 2007

Kambing Beranak dan kambing Dijual

Dua minggu lepas, anak kambing dari keturunan Anglo yang berwarna hitam (dalam gambar) telah dijual. Harga dalam RM 1,000.00. Kambing ini jantan dan berumur satu tahun. Berat badan anggran 50 Kg. Keturunan kambing ini adalah sama dengan kambing pejantan saya. Bila kambing ini dibawa kepada tuan baru, dia adalah kambing yang terbesar di sana. Menurut adik ipar saya, kambing ini semakin besar sebab kurang persaingan di tempat baru. Saya nak tengok pun rasa kasihan pulak. Maklum la dia tu bekas ternakan kita.

Buat masa ini kita telah berjaya menjual sebanyak 5 ekor kambing. Hasil jualan nya ialah lebih kurang RM 3,600.00

Berita terbaru, kambing betina telah beranak (seekor) dan anaknya adalah jantan. Sekarang ini ada 3 anak kambing jantan yang terbaru dari 2 induk. Kambing yang beranak ini adalah anak kepada kambing induk yang mati dalam cerita saya sebelumnya. Buat masa ini jumlah kambing induk saya dengan adik ipar adalah 6 ekor sahaja. Kami terpaksa cari induk yang lain sebagai tambahan kepada induk sedia ada.

Masih ada 2 induk yang masih bunting....mungkin lagi 2 atau 3 bulan nanti. Di samping itu adik par ada beli 2 induk baru (dia share dgn member). Dua iduk dah beranak . 3 ekor anak dari 2 induk ini. Saya plan nak beli boer afrikanya (kacukan) dengan harga RM 1,000.00.

1 comment:

Anonymous said...

direktori pertanian. http://pertanianmalaysia.blogspot.com/