Thursday, April 12, 2007

Sambung Cerita Saya

Lepas saya "terkena" , saya lebih berhati-hati. Adik ipar saya kata ada kambing Jamnapari nak jual harga RM 800.00. Masa itu umur Jamna masih 6 bulan lebih dan jantan pulak. Saya pun beli.Nak buat Pejantan. Sebab kata orang Jamna ini frame besar. Kacuk dengan kambing lain potential nak dapat saiz besar tu ada. Masa itu juga beli 2 ekor induk jenis Jermasia dan Jamna cross , masa beli tu tak tau jenis apa pun.Main beli aje. Sebab badannya agak besar dan bunting , saya pun beli. Harga RM 800.00 seekor. Si penjual tunjuk jantan yang digunakan untuk induk yang dibuntingkan. Jamna original , katanya beli dari Indon. Ghairah sangat nak bela kambing tu saya bayar semua dan bawa balik.

Lebih kurang sebulan dua , kambing Jermasia tu beranak. 2 ekor dan sepasang pulak. Tak lama selepas itu Si Jamna Cross beranak. Dapat 2 ekor jugak , betina dua-dua. Dalam masa sebulan dok asyik tengok anak-anak kambing tu. Tenang jiwa dan happy. Rasa membuak-buak nak beli kambing.

Kambing Jamna saya dah umur dekat 15 bulan dan boleh lihat gambar dalam blog ini. Anak kambing pun ada gambarnya.

Sambung lagi kemudian.......minggu ini nak balik tengok kambing dan kandang yang telah upgrade. Nak bawa masuk boer pulak..

No comments: